شما به انتقاد چه عکس العملی نشون میدید؟

 

اولین واکنش خیلی از ما خشمه. هیچکی از اینکه بهش گفته شه کارش رو خوب انجام نداده، لذت نمی برد و خیلی از ما همه سعی مون رو می کنیم تا از هرگونه بازخورد منفی پرهیز کنیم.

با این حال وقتی با چشمان باز با انتقاد برخورد کنین، می تونین از اون واسه بهتر شدن و رشد فردی و حرفه ای خود کمک بگیرین. هیچکی کامل نیس، و انتقاد ممکنه نکته های باارزشی در خود داشته باشه که به شما در شناخت نقاط ضعف تون کمک کرده و باعث شه دفعه ی بعد کارکرد بهتری داشته باشین.

این مقاله به شما کمک می کنه انتقاد منصافانه و غیرمنصفانه رو از هم تشخیص بدین و یاد بگیرین چه جوری به اونا واکنش نشون بدین.

انتقاد مساوی در مقابل انتقاد غیرمنصفانه

فرقای مهمی در نوع واکنش شما به انتقادات مساوی و غیرمنصفانه وجود دارن، پس اول باید بتونین این دو رو از هم تشخیص بدین.

انتقاد مساوی قابل احترام و بدون تهدید منتقل می شه و روی کارایی که باید صورت گیرد تمرکز می کنه و قصدش سرزنش کردن و مقصر دانستن فرد مقابل نیس. مثلا، بعد از ارائه پروپوزال، رئیس تون ممکنه به شما بگه: «اسلایدها به اندازه کافی مفید نبودن، اگه روی اونا متن کمتری وجود داشت بهتر بود و باعث می شد مخاطبان به جای اینکه سعی کنن متن روی اسلایدها رو بخونن، بیشتر به حرفاتون دقت کنن. دفعه ی بعد بهتره از عکسای بیشتر و متنای کمتری استفاده کنی.»

انتقاد غیرمنصفانه ممکنه به روشی بی رحمانه انتقال داده شه. در این نوع انتقاد معمولا از جملات کُلی استفاده شده و بیشتر در مکانی عمومی و در مقابل افراد دیگر بیان می شه. با این حال، چیزی که باعث می شه انتقادی رو غیرمنصفانه بنامیم، اینه که وقتی اونو به شکل منطقی به رقابت می کشیم، پنهون می شه. مقاله ما در مورد برخورد با انتقاد غیرمنصفانه رو ببینین تا نکات بیشتری درباره طرز مقابله با اون یاد بگیرین.

مدیریت انتقاد

وقتی از ما انتقاد می شه، در لاک دفاعی فرو میریم. به هر حال، انتقاد یعنی یک جای کارمون اشتباه بوده یا سطح عملکردمون در حد انتظار نبوده.

خبر خوب اینه که هیچکی کامل نیس و همه ما در جایی از زندگی مون اشتباه می کنیم. اگه هیچ وقت انجام دهنده اشتباه نشید، شاید معنیش اینه که هیچ وقت سعی نکردید از منطقه امن تون خارج شید و خطر پذیر باشین و این راه درستی واسه بهبود مهارت ها و رسیدن به پیشرفت شغلی نیس.

اینجا چند جواب سازنده به انتقاد منطقی رو تشریح می کنیم:

رفتارتون رو تغییر بدین: به انتقاد به عنوان فرصتی واسه آموختن و بهتر شدن نگاه کنین. فردی که از شما انتقاد می کنه معمولا دوست داره در کارکرد شما بهبود انجام بشه. با ذهنی باز و پذیرا با این موقعیت برخورد کنین و از فرد مقابل ممنون باشین که واسه کمک به شما وقت گذاشته. با این کار در مقابل وسوسه ی در لاک دفاعی فرو رفتن، مقاومت می کنین.

خود رو از انتقاد جدا کنین: باید متوجه باشین که انتقاد در مورد کاریه که انجام دادین یا حرفی که زدین و نه در مورد شخصیت تون. سعی کنین احساسات شخصی تون رو از انتقاد جدا کنین تا بتونین حقیقت رو در حرف طرف مقابل ببینین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری اوریجینال باشیم؟

شخصیت

واقعا گوش کنین: حتما با دقت به حرفایی که زده می شه گوش بدین. ممکنه فقط سر تکون بدین و وانمود کنین که موافق هستین، در حالی که تو ذهن تون به این فکر می کنین که به محض اینکه حرف طرف مقابل تموم شد، شما چه جوابی بهش بدین. این کار با گوش دادن واقعی خیلی فرق داره. شما باید با دقت گوش کنین تا دقیقا منظور اونا رو فهمیده باشین.

فورا جواب ندین: همیشه واسه جمع بندی افکارتان وقت بذارین و قبل اینکه حرفی بزنین آرامش خود رو حفظ کنین. همیشه وقتی سریع جواب میدیم، حرفایی می زنیم که از گفتن اونا پشیمون خواهیم شد و این باعث می شه فردی غیرحرفه ای به نظر برسیم. اگه فکر می کنین که به بیشتر از چند دقیقه واسه آروم شدن احتیاج دارین، این رو مطرح کنین. از اونا بخواهید که واسه جواب دادن به شما وقت بدن و اگه انتقاد رو از راه ایمیل دریافت کردین، فورا بعد از خوندن اون گزینه «جواب دادن» رو انتخاب نکنین.

آرامش

انتقاد رو به زبون خودتون تکرار کنین: تکرار حرفای طرف مقابل از زبون خودتون، باعث می شه مطمئن شید اونا رو فهمیدین. اینجا از هدفی غیرتهاجمی استفاده کنین. آروم بمونین و جملاتی رو که گفته شده، از زبون خودتون و به روشی آروم و بدون تهدید تکرار کنین. ممکنه با این جملات شروع کنین: «، اگه درست فهمیده باشم، شما فکر می کنین که…»

حقایق رو پیدا کنین: اگه فردی که از شما انتقاد می کنه، منظورش رو خیلی روشن و دقیق نمیگه، از اون سؤال بپرسید. باید حتما فهمیده باشین که مشکل واقعی در کجاست. اگه رئیس تون می گه: «من از آخرین گزارشت راضی نبودم.» حتما از اون درباره جزئیات بیشتر و اینکه دلیل راضی نبودنش دقیقا چی بوده سؤال کنین.

به اشتباه خود اعتراف کنین: افرادی که به اشتباهات شون اعتراف می کنن مورد ستایش و احترام هستن. وقتی مسئولیت چیزی رو که اون طور که شما توقع داشتین پیش نرفته برعهده می گیرین، حرفه ای بودن و بالغ بودن خود رو ثابت می کنین. اگه اشتباهی از شما سر زده، اعتراف کرده و عذرخواهی کنین. موافقت کردن با فردی که از شما انتقاد می کنه فضایی سازنده و پر از احترام دوطرفه به وجود میاره.

از تجربه هاش درس بگیرین: اگه از انتقاد مساوی درس بگیریم، در بهبود عملکردمون کمک زیادی می کنه. پس، کمی وقت بذارین و به اتفاقی که افتاده و چیزی که فرد منتقد گفته، فکر کنین. واسه اصلاح موقعیت برنامه ریزی کنین و مراقب باشین تا دیگر همون اشتباه رو تکرار نکنین.

برنامه-ریزی

سپاس گزار باشین: بعد از اینکه تجربه ای جدید یاد گرفتید، از فردی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده تشکر کنین. همونطور که خیلی از افراد از دریافت انتقاد ناراحت و ناراحت می شن، انتقاد کردن هم واسه خیلی از افراد ناراحت کننده س. حتما به اونا توضیح بدین که انتقاد شون خیلی سازنده بوده و شما از اون نکته های زیادی یاد گرفتین.

دسته‌ها: آموزشی