آرتروز شایع ترین مریضی مفصلیه که شکلای مختلف مختلفی داره و واسه بیشتر اونا درمانی وجود نداره. اما واسه مبتلایان به آرتروز هنوز جای امیدواری هست. میشه با آرتروز جنگ کرد. تازمانی که مبتلایان به آرتروز خود رو به جنگ با اون پایبند بکنن و این جنگ رو از راه درست بکننن (یعنی کارای درست رو پیوسته بکننن)، می تونن این مریضی رو مدیریت کنن. ممکنه این سؤال واسه شما پیش بیاد که راه جنگ با آتروز چیه؟ جواب اینه که باید درد مفصل و علائم آرتروز رو کم کرد، روند پیشرفت آرتروز رو کنه کرد و نگذاشت که خللی به زندگی روزانه تون وارد کنه؛ همه اینا رو باید در حالی بکنین که کارکرد عادی، حرکات و استقلال مفاصل حفظ شه.

 

داروهای تجویزشده تون رو استفاده کنین

دکتر شما واسه تون داروهایی رو تجویز کرده که به کنترل درد و بقیه علائم آرتروز کمک می کنن. ، داروهایی رو تجویز کرده که بر پیشرفت مریضی آرتروز اثر بزاره و اونو کنه می کنه. واسه اینکه داروها تأثیرگذاری بیشتری داشته باشن، باید اونا رو هما ن گونه که تجویز شدن استفاده کنین. حتما خودتون میدونید که این مورد یکی از روشن ترین چیزها واسه جنگ با هر بیماریه.

نکات مربوط به مدیریت درد آرتروز و هم نکات مربوط به داروها و رقابتای روزانه رو یاد بگیرین. البته شما باید داروهایتان رو هم استفاده کنین، مگه نه؟ و ممکنه بعضی وقتا خیلی راحت مصرف داروها رو سرسری بگیرین و اونا رو از یاد ببرین، اما حتما نباید این طور باشه و شما می تونین مصرف داروها رو به خود یادآوری کنین. خودتون بهترین روش یادآوری رو بهتر از هرکی میدونید. این مسئله رو در اولویت قرار بدین. واسه جنگ با آرتروز باید حتما داروهای تجویزشده رو طبق دستور دکتر و به موقع استفاده کنین.

رژیم غذایی سالم و پر از غذاهای ضدالتهاب داشته باشین

البته رژیم غذایی سالم به همه افراد پیشنهاد می شه. این چیزی روشن ست که همه باید غذای سالم مصرف کنن، اما افراد گرفتار به آرتروز، به ویژه مبتلایان به آرتروز از نوع التهابی، جدا از اینکه مصرف غذاهای سالم باید بدونن که کدوم غذاها به درمان نا آرومی کمک می کنن و کدوم غذاها نا آرومی رو افزایش میدن. در این مورد، میشه با آزمون و خطا متوجه این قضیه شد، چراکه آزمون و خطا ارزش جنگ با آرتروز رو داره.

به طور همیشگی در فعالیتای بدنی و ورزشی شرکت کنین

این خیلی مهمه؛ به اندازه ای که شاید باید در رتبه اول این فهرست قرار می گرفت. هرچقدر از اهمیت ورزش و فعالیت بدنی واسه بیماران گرفتار به آرتروز سخن بگیم، کمه. اما بازم باید خاطرنشان کرد که این روش ها ترتیب و اولویتی ندارن؛ بلکه مبتلایان به آرتروز باید همه این اقدامات رو واسه جنگ با آرتروز بکنن. ورزش، فعالیت بدنی و جنب و جوش واسه تقویت عضلات دور مفاصل خیلی خوبه. ، به تقویت استخوان و هم قوای کلی و سطح انرژی بدن کمک شایانی می کنن. ورزش بر کیفیت خواب، توانایی در حفظ وزن ایده آل و سلامت کلی بدن اثر به سزایی داره. نباید اونو گزینه ای اختیاری درنظر گرفت، بلکه ورزش و فعالیت بدنی واسه جنگ با آرتروز یک الزامه. ورزش و فعالیت فیزیکی رو هر روز ولی شک نداشته باشین به طور منظم انجام بدین.

خواب کافی داشته باشین

واقعیته که مبتلایان به آرتروز با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنن، اما به خاطر اینکه این مشکلات ندیده گرفته می شن، به مشکلات بزرگ تری تبدیل می شن. مبتلایان به آرتروز خیال می کنن که چاره ای واسه حل این مشکل نیس. اما باید بدونین که روشایی واسه جنگ با کم خوابی هست. اگه شمام با کم خوابی و مشکلات مربوط به خواب دست و پنجه نرم می کنین، این مسئله رو با دکتر خود درمیان بذارین. با اینکه واقعیت اینه که آرتروز در خواب شما تداخل ایجاد می کنه، اما باید بدونین که توجه به مشکل کم خوابی نصف روند جنگ با آرتروزه.

هنگام انجام فعالیتای روزانه بر محافظت از مفاصل خود تمرکز کنین

حرکات بدنی نامناسب می تونه باعث افزایش درد مفاصل گرفتار به آرتروز شما شه و حتی به مفاصل سالم هم آسیب وارد کنه. باید نسبت به محافظت از مفاصل خود هوشیار باشین. درواقع این نکته خیلی بالاتر از توجه به وضعیت بدنی مناسبه. محافظت از مفصل یعنی استفاده از دستگاه های کمک کننده هنگام ضرورت و احتیاج، ایجاد برابری بین کار و استراحت، مراقبت از وزن بدن و نگه داشتن اون در حد ایده آل جهت جلوگیری از وارد اومدن فشار اضافی بر مفاصل. این هدف پایانی اصول محافظت از مفاصله؛ جلوگیری از وارد اومدن فشار بر مفاصل به هر راه و در هر زمان که ممکنه. این بخش بزرگی از جنگ با آتروزه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری ایده های مفید و نوآورانه رو کشف کنیم؟ 

سعی کنین سطح استرس خود رو پایین بیارین

محققان میگن که استرس می تونه بعضی از شکلای مختلف آرتروز، مثل روماتویید رو در افراد با استعداد بسازه. خیلی از مبتلایان به آرتریت روماتویید می تونن به اتفاقی اشاره کنن که چند ماه قبل از شروع اولین علائم آرتروز واسه اونا اتفاق افتاده و طی اون استرس زیادی متحمل شدن. شاید شما فکر کنین اون اتفاق و ایجاد علائم آرتروز در فرد تصادفی بوده. کی واقعا می دونه؟ اما به هرحال این نظر پذیرفته شده که استرس می تونه باعث آرتروز شه. از این جهت استرس خواه در بروز آرتروز اثر داشته باشه و خواه اونو بدتر کنه، باید به اثر اون واقف باشین و تا جایی که می تونین، استرس خود رو کنترل کنین. به یاد داشته باشین که این خود بخشی از روند جنگ با آرتروزه.

اگه کمک احتیاج دارین، خواسته کنین

محدود کردنای فیزیکی و کارکردی، بخشی از زندگی یک فرد گرفتار به آرتروزه. هرچقدر هم قصد رد این مسئله رو داشته باشین، به هرحال باید قبول کنین که دیگر نمی تونین کارایی رو که قبلا انجام می دادین، خیلی راحت انجام بدین. آرتروز باعث می شه تا کارای خونه، خرید و تمیز کردن منزل واسه تون سخت شه. فعالیتای روزمره و عادی واسه تون سخت تر هستش. وضعیت خوبی نیس. ممکنه مجبور به خواسته کمک شید. یادتون هست آخرین بار دوستان و اعضای خونواده تون به شما گفتن اگه کمکی خواستین از اونا طلب کنین. حالا وقتشه. اینم بخشی از روند جنگ با آرتروزه.

خونواده

هر روز به چیزی «بله» بگید

آرتروز بر زندگی تون سایه میندازه. البته اینکه این سایه چقدر تیره و بلنده، بسته خیلی مریضی متغیره. ممکنه آرتروز وارد زندگی شما شه و روند عادی زندگی تون رو پریشون کنه. وقتی پیشرفت کنه و وضع بدتر شه، طبیعتا بر اون کارایی که نمی تونین انجام بدین متمرکز میشید، نه کارایی که قادر به انجام شون هستین. جنگ با این وضع همون قدر مهمه که جنگ با حولوحوش فیزیکی آتروز. وقتی خواستین به چیزی نه بگید، جنگ رو به خود یادآوری کنین و درعوض بله بگید. اگه برنامه این شد که به پیاده روی برید (واسه ورزش و فعالیت بدنی) بله بگید، اگه دوست تون شما رو به ناهار دعوت کرد بله بگید، اگه یکی از اعضای خونواده شما رو به گشت و گذار در طبیعت و نگاه کردن به آسمان پرستاره و پرندگان دعوت کرد بله بگید.اینا تنها نمونه هستن، اما جون کلام اینه که به هرترتیب خود رو از درد دور کنین – و این کار رو هر روز انجام بدین!

هر روز به چیزی «نه» بگید

بخشی از یادگیری رفت و امد با آتروز اینه که برابری و تعادل رو بلد شید، بدین معنی که حد خود رو بدونین و زیاده روی نکنین. محدود کردنای فیزیکی ای وجود دارن که واقعیت مریضی شمان و شما باید اونا رو قبول کنین. اینکه قبول کنین کارایی هستن که دیگر نمی تونین مثل قبل اونا رو انجام بدین سخته. بعضی وقتا، داشتن مهارت نه گفتن نه تنها عیبی نداره، بلکه بعضی وقتا حتی لازم و ضروریه. قبول واقعیت مریضی بخشی از برنده شدن در جنگ با آرتروزه.

مشکلات تون رو پیوسته آزمایش کنین

بررسی کنین و ببینین که کدوم یک از رقابتا و مشکلات مربوط به آرتروز که در زندگی تون برجسته تر هستن، به توجه بیشتری احتیاج دارن. مثلا دردتون به طور کافی کنترل نمی شه؟ افسرده هستین؟ واسه انجام کارای منزل یا در بیرون با مشکل روبرو هستین؟ به خاطر هزینه مراقبتای درمانی با مشکلات مالی روبرو هستین؟ حس می کنین کسی وضعیت شما رو درک نمی کنه؟ خوبه بدونین واسه حل مشکلات، به اولین نفری که باید مراجعه کنین دکتر تونه. گرچه پرشک تون فورا واسه تک تک مشکلات تون چاره ای فکر نمی کنه، اما قادر به راهنمایی شما هستش یا می تونه شما رو به کسائی که راه حلی واسه مشکلات تون دارن معرفی کنه. این شما هستین که باید مشکلات خود رو بگید و اونا رو به طور روشن بازگو کنین و کمک بخواهید. اگه مشکل رو ندیده بگیرین یا لب باز نکنین و اونو مطرح نکنین، هیچکی نخواد فهمید و مشکل هم به قوت خود باقی هستش. فقط یادتون باشه که گفت وگو و استقامات بخشی از روند جنگ با آرتروزه.

کلام آخر

اگه می خواید در جنگ با آرتروز، قوی ترین مشت رو بزنین، باید حتما این ۱۰ روش رو به طور منظم انجام بدین و اونا رو به عادت خود تبدیل کنین. واسه پیروزی و شکست دادن آرتروز پایبند باشین و اینطوری نه تنها با حولوحوش فیزیکی آرتروز، بلکه با حولوحوش ذهنی و عاطفی اونم جنگ کنین.



دسته‌ها: آموزشی